maandag 3 oktober 2022

DAG 7: IJSLAND AAN DE HORIZON

        IJSLANDREIS 2022

22-09-2022 > 31-10-2022



Dag 7: woensdag 28 september 2022

Traject:
Norröna (Noord-Atlantische Oceaan) -> Reyðarfjörður (IS)
Via: Seyðisfjörður-Egilsstaðir-Mjóifjörður-Dalatangi-Mjóifjörður

Kilometer auto:
209 km
Kilometer totaal:
1.523 km
Km-teller auto:
030083

Aantal geregistreerde stappen vandaag:
1.552 (0,8 km op 00:12) - totaal: 48.232 (30,5 km op 07:16)
Weer:
Relatief zonnige dag met af en toe wat meer wolken maar droog: 0 tot 7 graden




Vanmorgen bij het ontwaken is de zee heel wat kalmer geworden, maar het kan ook zijn dat we in de beschutting van de IJslandse landmassa zijn gekomen en de oceaandeining er niet meer is. Aan de einder doemen er uit de grijze nevel reeds de eerste IJslandse bergen op. Niet veel later vaart de Norröna de vuurtoren van Dalatangi voorbij en duiken we de Seyðisfjord in.  

Ik ontmoet Peggy en Johan op het bovendek van de Norröna. Het is redelijk koud, maar windstil en de zon poogt doorheen het wolkendek door te breken. Rond 8 uur leggen we aan in Seyðisfjörður en dan is het wachten om van het schip te mogen rijden. Aangezien er niet zoveel auto's zijn, gaat dit vlotjes.

Een vrouwelijke douanier vraagt me aan te schuiven in de rij van de te controleren voertuigen, maar na een minuutje wachten wordt ik dan toch door een mannelijke functionaris terug uit de rij geplukt en na wat vragen mag ik dan toch gewoon doorrijden en sta ik op IJslandse bodem.

Ik neem afscheid van Peggy en, Johan en rijd de pas over de Fjarðarheiði over naar Egilsstaðir en vervolgens naar Reyðarfjörður. Kurt werd gelukkig gisteren door Marleen aan de luchthaven van Egilsstaðir opgehaald en komt me te voet tegemoet in Reyðarfjörður. 

Na alweer een jaar is het een blij weerzien met Marleen en Jón en bij een koffie praten we al voor de eerste keer bij. 

We maken hierna een eerste wandelingetje in het dorp. Ook hier hield de storm lelijk huis: heel veel bomen werden ontworteld of missen minstens enkele grote takken en een oorlogsbarak in het Wartime Museum van Reyðarfjörður ligt grotendeels tegen de vlakte.

In de namiddag ondernemen we een tochtje naar de iets noordelijker gelegen Mjóifjörður, over een bergpas. Het weer is nog redelijk zacht en de bergpas is nog niet dicht gesneeuwd. In de winter is deze fjord immers enkel vanop het water bereikbaar. We rijden de 35 kilometer lange tocht naar het gelijknamige vissersdorpje, dat slechts 11 inwoners heeft.

Hierna gaan we verder naar Dalatangi, de plek waar de vuurtoren staat en zo mogelijk nog meer afgelegen is. Hier is vanmorgen de Norröna voorbij gevaren. De 15 kilometer lange weg is redelijk goed berijdbaar, maar klampt zich vast aan de steile bergflanken die hier uit de oceaan verrijzen.  

Tegen de avond keren we terug bij Marleen en Jón, die ons alweer verwennen met heerlijk eten én een passende verjaardagstaart. We praten honderduit en na een leuke avond kruipen we laat onder de wol.

Sjáumst á morgun!




In Reyðarfjörður heeft de storm ook lelijk huisgehouden. Vooral één van de historische oorlogsbarakken van het Striðsárasafnið (IJslands oorlogsmuseum) moest het ontgelden (Reyðarfjörður, Fjarðabyggð, Austurland, Oost-IJsland)




Aan een bergmeertje op de pas naar de Mjóifjörður staan de pluizige pluimpjes van het katoengras tussen de hier en daar besneeuwde bergtoppen. Binnen een paar weken verdwijnt deze plantjes allicht ook onder een dikke laag sneeuw (bergpas naar de Mjóifjörður, Fjarðabyggð, Austurland, Oost-IJsland)




Vanop de bergpas heb je in oostelijke richting een prachtig zicht op de Mjóifjörður (bergpas naar de Mjóifjörur, Fjarðabyggð, Austurland, Oost-IJsland)


   


Aan het uiteinde van de Mjóifjörður ligt een Amerikaanse landingsboot sinds 1966 weg te roesten (Mjóifjörður, Fjarðabyggð, Austurland, Oost-IJsland)



Het gelijknamige vissersdorpje langs de Mjóifjörður telt slechts een handvol huizen en bijgevolg maar een klein aantal inwoners.  Volgens Wikipedia zou het gaan om slechts 11 (elf!) mensen. In de winter is de bergpas dicht gesneeuwd en bestaat de enige verbinding met de bewoonde wereld vanuit de zee (Mjóifjörður, Fjarðabyggð, Austurland, Oost-IJsland)




Zoals in zoveel IJslandse plaatsjes staan oude machines en traktoren in weer en wind te wachten op hun taken. Eenmaal ze niet meer dienstig zijn, blijven ze als oud ijzer achter en roesten ze geleidelijk aan helemaal op (Mjóifjörður, Fjarðabyggð, Austurland, Oost-IJsland)




Het oude vuurtorentje van Dalatangi, aan de noordoever van de Seyðisfjorður. Zijn modernere, grotere oranje broer staat iets verderop (Dalatangi, Fjarðabyggð, Austurland, Oost-IJsland)



Het grillige wegverloop tussen de vuurtoren van Dalatangi en Mjóifjörður. Het 15 kilometer lange traject slingert tussen de flanken van de grillige bergen van de Oostfjorden (weg tussen Dalatangi en Mjóifjörður, Fjarðabyggð, Austurland, Oost-IJsland)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten