IJSLANDREIS 2020
24-09-2020 > 31-10-2020
Dag 21: woensdag 14 oktober 2020
Traject:
Ásbyrgi > Akureyri
Via: Dettifoss oostzijde-Hrossaborg-Mývatn
Kilometer auto:
199 km
Kilometer totaal:
2.793 km
Km-teller auto:
110400
Aantal geregistreerde stappen vandaag:
17.648 (13,0 km op 03:05) - totaal: 241.707 (177,8 km op 42:08)
Weer:
Licht bewolkt, maar ook opklaringen en nog steeds zacht najaarsweer: 7 graden
Er is ietsje meer bewolking vandaag, maar de zon is toch niet veraf. De weersvoorspellingen gaven nochtans voor dit gebied een bewolkte dag, maar het valt in werkelijkheid beter mee. Vandaag gaat de reis verder in westelijke richting naar Akureyri, IJslands tweede grootste stad.
Na het ontbijt ga ik op weg en rijd via de oostelijke oever van de Jökulsá á Fjöllum naar het zuiden, een 58 kilometer lang traject via de hobbelige weg 824 naar de ringweg 1. Aangezien de westzijde van het Nationale Park van Jökulsárgljúfur nu zo goed ontsloten is, laat men de weg 824 aan de avontuurlijke reizigers over, die de vele putten in het wegdek dan maar ook voor lief moeten nemen.
Ongeveer halverwege kom je aan de oostoever van de Jökulsá á Fjöllum, van waaruit je op een paar kilometer achtereenvolgens de Hafragilsfoss, de Dettifoss en de Selfoss kunt bewonderen. Ik vind persoonlijk dat je van hieruit een beter zicht hebt op de verschillende watervallen. er is ook minder volk (slechts één medetoerist) te bespeuren.
Ik stop op de parkeerplaats, van waaruit een wandelpad naar de Dettifoss en de Selfoss leidt. Na ongeveer vijf minuten sta ik opnieuw aan de rand van de Dettifoss, ditmaal vanop de oostelijke oever. Van hieruit vind ik nog steeds dat je een beter idee hebt van de kracht van deze waterval. Je voelt ook de grond onder je voeten daveren.
Ik wandel verder naar de één kilometer stroomopwaarts gelegen Selfoss. Ook van hieruit is het zicht veel beter vanop deze oostoever. Het zonnetje komt er mooi door en er staat vrijwel geen wind. Ik picknick aan de rand van de Selfoss en geniet van het omliggende landschap. Na een uurtje keer ik terug naar de auto en rijd ik verder naar het zuiden.
Na ongeveer een kleine dertig kilometer verder te zijn gehobbeld, kom ik uiteindelijk terug op de ringweg 1 uit. Ik rijd in westelijke richting en steek de brug over de Jökulsá á Fjöllum over en direct aan de zuidkant van de weg doemt Hrossaborg op, vrij vertaald het 'paardenfort'. Hrossaborg is een explosiekrater van ongeveer 500 meter diameter die zich ongeveer 10.000 jaar geleden heeft gevormd. In een eerste fase van de uitbarsting bouwde zich een slakkenmuur op, maar toen stroomde water in de opening, waardoor stoomexplosies ontstonden, die tefra en lavabommen over de slakken afzetten. De oostelijke zijde van de kraterwand werd later weggeslagen door gletsjersmeltwater uit de nabijgelegen rivier de Jökulsá á Fjöllum. Voor de filmliefhebbers: de krater werd gebruikt als locatie voor de in 2013 gedraaide post-apocalyptische sciencefictionfilm met Tom Cruise: Oblivion.
De zon is aan het ondergaan en werpt een gelig licht op de krater. Het ziet er wel helemaal post-apocalyptisch uit en vooral heel mysterieus. Ik parkeer de auto aan de rand van de ringweg 1, bij het kruispunt met de F88 en wandel naar de vulkaankrater. Via de opening in de kraterwand kom je binnen en een pad leidt naar boven. Bovenop de krater heb je een prachtig uitzicht op het omliggende landschap. In het zuiden ligt de zestig kilometer veraf gelegen Herðubreið, de 1682 meter hoge tafelberg met daarnaast het onmetelijk grote lavaveld van Óðáðahraun (zie grote foto). In het westen zie je in de verte de rokende pluimen van het solfatarenveld Hverir liggen en in het noorden en oosten zie je ook onmetelijk grote landschappen.
Na genoten te hebben van de ondergaande zon daal ik terug af in de krater. Ik heb nog 120 kilometer af te haspelen naar Akureyri. Het is dan ook rond half zeven en bijna donker als ik daar arriveer. De check-in in het guesthouse verloopt vlot en sinds het eerst ga ik eens uit eten op restaurant. Ik zit er helemaal alleen. Ook hier grijpt corona om zich heen.
Sjáumst á morgun!
Eventjes uitrusten in de beschutting van alweer een lavaformatie (omgeving Hafragilsfoss, Nationale Park van Jökulsárgljúfur, Norðurland Eystra, Noord-Oost-IJsland)
Zicht op de grote kloof die de rivier Jökulsá á Fjöllum in het landschap heeft uitgesleten. In totaal is de canyon ongeveer 25 kilometer lang, 500 meter breed en op sommige plaatsen meer dan 100 meter diep. Op zo'n drie kilometer zijn er in de rivier maar liefst drie watervallen; het meest noordelijk de Hafragilsfoss, twee kilometer verder stroomopwaarts naar het zuiden de Dettifoss en daarvan een kilometer zuidelijker de Selfoss (omgeving Hafragilsfoss, Nationale Park van Jökulsárgljúfur, Norðurland Eystra, Noord-Oost-IJsland)
Aan de oostelijke oever van de Dettifoss. Gisteren stond ik 100 meter verder, op de groene graswand aan de westzijde. Vanaf de oostzijde vind ik de aanblik op de kracht van dit 'watermonster' nog steeds het meest indrukwekkend (oostoever Dettifoss, Nationale Park van Jökulsárgljúfur, Norðurland Eystra, Noord-Oost-IJsland)
Aan de oever van de Jökulsá á Fjöllum. Hier zijn onder de eroderende werking van het water enorm basaltzuilen naar beneden gevallen (omgeving Selfoss, Nationale Park van Jökulsárgljúfur, Norðurland Eystra, Noord-Oost-IJsland)
Zicht op de kraterwand van de explosiekrater Hrossaborg (het 'paardenfort') en het daarachter liggende landschap in de richting van het noordoosten (Hrossaborg, kruispunt ringweg 1 en weg F88 naar Askja, Norðurland Eystra, Noord-Oost-IJsland)
Bovenop de katerwand van Hrossaborg, met geel gekleurde tufsteen (Hrossaborg, kruispunt ringweg 1 en weg F88 naar Askja, Norðurland Eystra, Noord-Oost-IJsland)
Deze borden vind je overal in IJsland en dan vooral langs F-wegen (Fjallvegur of bergwegen). Ze duiden aan dat je niet naast het spoor van de weg mag rijden. Dit richt veel (erosie)schade aan in het landschap. Er staan zware boetes op, maar toch zie je het steeds weer. Natuurlijk kan je in zo'n uitgestrekt en dunbevolkt land niet achter elke rots een politieagent zetten (Hrossaborg, kruispunt ringweg 1 met weg F88 naar Askja, Norðurland Eystra, Noord-Oost-IJsland)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten