zondag 17 juli 2011

dag 6: maandag 6 juni 2011


IJSLANDREIS 2011
01-06-2011 >
04-07-2011





Dag 06: maandag 6 juni 2011

Traject:
volle zee > volle zee
Via:
Tórshavn (FO)
Kilometer auto:
0 km
Kilometer totaal:
1.463 km
Km-teller auto:
109.154
Weer:
Overtrokken maar droog, in de namiddag lichte regen, 10 graden


Vannacht was het weer van dat: om 4.00 uur meldde de scheepsluidspreker dat het schip binnen goed een uur de haven van Tórshavn zou binnenvaren en dat alle passagiers die de hoofdstad van de Faroer als eindbestemming hadden, binnen het uur uit hun kajuiten moesten en indien zij een auto hadden, zich naar het garagedek moesten begeven. Nadien kwamen nog een aantal persoonlijke meldingen die over het gehele schip werden verspreid maar rond 5.00 uur lag het schip ogenschijnlijk stil en dus blijkbaar aangemeerd in de haven van Tórshavn.
Wijzelf hadden ervoor gekozen om pas rond 8.00 uur op te staan en na ons gebruikelijke ontbijt verlieten we goed ingepakt onze kajuit, nog niet goed wetende welk weer we daarbuiten mochten verwachten. Dat we natuurlijk niet op een hittegolf moesten rekenen wisten we wel al, maar het viel alles bij elkaar genomen nog mee: een bewolkte hemel maar toch droog. De zon deed haar best om door het dikke wolkendek een gaatje te branden, maar tevergeefs. De temperatuur om 8.30 uur: 10 graden; terug naar de winter in juni!
Tórshavn telt ongeveer 5.000 inwoners of grof geschat ongeveer 1/10 van de kleine 50.000 zielen die de Faroereilanden tellen. Het stadje nestelt zich in een natuurlijke inham die door het eiland Nolsoy bijkomend wordt beschut tegen de oceaanstormen.     
We bezochten het oude stadsgedeelte met typische vissershuisjes met ossenbloedkleurig geschilderde houten of ijzeren golfplaten geveltjes, de meesten bekroond met een frisgroen grasdak. We gingen verder de stad in, waar veel prachtig gevormde, doch gedrongen lijsterbessen, meelbessen en esdoorns stonden. Ook het stadspark is de moeite waard.
Na een bezoek aan de haven dronken we nog een cappucino met een geroosterde panini voor omgerekend een kleine 30 euro. Voor dergelijk bedrag heb je bij ons een goede steak met frieten en een glas bier, maar goed, we klagen niet, hoor!
Rond 13.00 uur waren we terug aan boord van de Norröna. We hadden nog tijd om wat middageten klaar te maken, vooraleer het schip om 14.00 uur zijn laatste etappe naar IJsland zou aanvangen. Ongeveer vijf minuten voor het vertrek begonnen de motoren weer te draaien en werd het sein gegeven om ons terug naar het dek te begeven. Ondertussen kwam er wat lichte regen opzetten in combinatie met een forse wind.
We begonnen onze doortocht door de eilandenarchipel van de Faroer. Ik vergelijk die steeds met de Bosporus in Istanbul, met dat grote verschil dat de oevers van de hoog oprijzende kale bergen leeg zijn, met hier en daar een verloren dorpje.
Na ongeveer twee uur varen waren we doorheen de Faroer en begon de oceaandeining het schip als speelbal te gebruiken. Ondertussen zitten we ons hier op te warmen in onze kajuit met onze ‘afternoon tea’. Het schip begint steeds meer en meer te slingeren en krijgt af en toe een zwae opdoffer van een golf. Informatieborden op het schip geven aan dat er zich ten zuiden van IJsland een stormdepressie uitdiept, met windkracht tot 9 Beaufort. Hopelijk loopt dat goed af. De touristilpilletjes liggen reeds binnen handbereik.
Voila. We gaan onze laatste avond en nacht doorbrengen op de volle North Atlantic. Hopelijk is de voorspelling voor de storm ten zuiden van IJsland niet zo accuraat en valt het nog allemaal mee. We zien wel: anders verschijnt hier morgen een kort berichtje: ‘Wegens zeeziekte van de verslaggever kunnen we u vandaag niet onderhouden over onze avonturen hier in het hoge noorden!’. Ik hoop stellig met jullie van niet!
Slaap lekker en tot morgen!

Kurt en Sven  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten