woensdag 14 mei 2014

DAG 15: EINDELIJK EEN ZONNIGE DAG!


IJSLANDREIS 2014
29-04-2014 > 27-05-2014
28-05-2014 > 29-05-2014
30-05-2014 > 13-06-2014
14-06-2014 > 25-06-2014






Dag 15: dinsdag 13 mei 2014

Traject:
Akureyri (IS) > Akureyri (IS)
Via:
Hrisey-Dálvik-Ólafsvik-Siglufjördur <>
Kilometer auto:
204 km
Kilometer totaal:
3.673 km
Km-teller auto:
003.913
Weer:
’s Morgens bewolkt maar droog, in de namiddag steeds zonniger, 6 graden

DAG 15: EINDELIJK EEN ZONNIGE DAG!


Genieten van een welgekomen zonnetje, met nog veel sneeuw op de achtergrond (Tröllaskagi, IJsland)

De weergoden hebben onze dringende vraag om beter weer gehoord en ze zijn er wonderwel op ingegaan. Het ging vanmorgen weliswaar aarzelend, maar ten noorden van Akureyri waren al blauwe gaten in het wolkendek te bespeuren, wat ons hoopvol stemde om eindelijk eens een dag met zon te beleven.

Vandaag stond een rondreis op Tröllaskagi op het programma. Dit schiereiland ligt ingeklemd tussen de Eyjafjord en de Skagafjord en is zeer bergachtig. Veel bergpieken halen meer dan 1.000 meter en de hoogste (de Kerling) zelfs ruim 1.500 meter.

Vanuit Akureyri reden we eerst naar Árskógssandur, een piepklein vissersplaatsje gelegen op 30 kilometer ten noorden van Akureyri aan de rand van de Eyjafjord. Van hieruit vertrekt de Saevar, een veerboot naar het eiland Hrisey, dat middenin de Eyjafjord ligt. De naam ‘Eyjafjördur’ betekent trouwens letterlijk ‘fjord met het eiland’.

Om enkele minuten vóór 11.30 uur kwamen we in de haven aan, waar de veerboot reeds vertrekkensklaar lag. Gelukkig konden we nog net op tijd de loopbrug op en we waren nog niet geheel geïnstalleerd of de boot voer de haven al uit. Gelukkig stond er weinig wind en de deining op de fjord was minimaal, zodat een touristil zelfs niet nodig was. Na een kwartiertje varen legden we aan in het kleine haventje op de zuidoever van dit 11,5 km² grote eiland aan.
Het dorpje bestaat uit kleurrijke huisjes, geschilderd in voornamelijk rood, geel en blauw. Er wonen op het gehele eiland 200 mensen. Van noord naar zuid meet het eiland 7,5 kilometer en het is op zijn breedst in het zuiden; zo’n 2,5 kilometer. Het overgrote deel van het eiland bestaat uit natuurgebied. Er leven hier heel wat vogelsoorten, ook al omdat hier geen natuurlijke roofdieren voorkomen.

We liepen een klein uurtje doorheen het dorpje, dat erg goed was uitgerust voor zo’n kleine gemeenschap. Een moderne school en een gloednieuw zwembad ontbraken niet. De zon kwam er steeds meer en meer door, maar de temperatuur bleef weer steken op een magere 5 graden. We besloten om de veerboot van 13 uur terug naar het vasteland te nemen.

Na ons bezoek aan Hrisey reden we verder noordelijk naar het grotere vissersplaatsje Dálvik, waar we onze lunch opaten. De wolken maakten steeds meer plaats voor een uitbundige zon. De tocht ging verder langsheen de steile oever van de Eyjafjord in de richting van Ólafsvik, het volgende vissersplaatsje. We moesten eerst door een anderhalf kilometer lange donkere tunnel, waarbij slechts één voertuig kon passeren. Het kruisen kon gebeuren in daartoe gemaakte uitwijkplaatsen.

We kwamen aan in Ólafsvik, dat wel mooi is gelegen in een prachtige baai die omringd wordt door besneeuwde bergen. Verder had het plaatsje evenwel weinig te bieden. We reden door naar het noordelijker gelegen Siglufjördur. Vroeger duurde deze tocht ruim 60 kilometer over de Lágheidi, een bergpas die dikwijls tot ver in juni besneeuwd is en in de winter dikwijls gesloten is door overvloedige sneeuwval.  De IJslandse overheid heeft daar nu een mouw aan gepast door tussen Ólafsvik en Siglufjördur twee aaneengesloten tunnels doorheen het gebergte te graven; ééntje van ruim 7,5 kilometer en een tweede van 3,5 kilometer lang. Samen vormen ze Hedinsfjardargöng, die de afstand tussen beide dorpjes verkort tot slechts 15 kilometer. Met de bouw van de tunnel werd begonnen in 2006 en in oktober 2010 werd de tunnel opengesteld voor het verkeer. Een serieuze investering om een dorpje van nog geen 1.200 inwoners te verbinden met de rest van IJsland.

In Siglufjördur maakten we een wandeling door het gezellige haventje en toen reden we nog een eindje langsheen de prachtige noordkust van het schiereiland Tröllaskagi, waar je een prachtig zicht had op de onmetelijke Noordelijke IJszee.

In de vooravond keerden we terug naar Akureyri om nog wat inkopen voor de volgende dagen te doen, want vanaf morgen gaan we stilaan de richting uit van de Westfjorden, waar de uitgestrektheid en de verlatenheid nog iets groter zijn dan in de rest van IJsland.  


Groetjes van Ginette, Etienne en Sven.

Impressie van een huisje op het eiland Hrisey
(eiland Hrisey, Eyjafjord, IJsland)
Gespeelde discussie op de veerboot naar Hrisey
(Eyjafjord, IJsland)
Winterse lawine in de lente
(Siglufjördur, IJsland) 
Te renoveren vissersboot
(Siglufjördur, IJsland)
Haven van Siglufjördur
(Siglufjördur, IJsland)
Wie van de twee is Etienne?
(Siglufjördur, IJsland)
Typische IJslandse oranje vuurtoren
(schiereiland Tröllaskagi, IJsland)
Weg nr. 82 slingert zich langsheen de noordkust van Tröllaskagi 
(Tröllaskagi, IJsland)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten