Føroyar
ÍSLAND 2013
29-05-2013 >
07-07-2013
|
||||
Dag 28: dinsdag
25 juni 2013
|
||||
Traject:
|
Reykjavik
> Keflavik
|
|||
Via:
|
Krysuvik, Grindavik
|
|||
Kilometer auto:
|
95 km
|
|||
Kilometer totaal:
|
5.552 km
|
|||
Km-teller auto:
|
154.033
|
|||
Weer:
|
Afwisselend
zon en wolken, 14 graden
|
|||
DAG 28: DE PAREL EN ZIJN SAGA'S
Na
het ontbijt op de vierde verdieping van onze Loft, maakten we uitgebreid gebruik
van de internetverbinding. Na het isolement in de Westfjorden moesten we even
terug met de wereld connecteren.
Catharina had gisteren nog een winkel gemist, maar die opende pas om 11 uur. Lies wou nog langs een IJslandse ontwerpster, maar vond er haar gading niet, Annie was zo goed als uitgeshopt en Sven zou de volgende dag tijd zat hebben om zijn eenzaamheid vol te shoppen. We brachten dan nog maar een blitzbezoek aan het Harpa (dat dit jaar onze Gentse stadshal beconcurreerde voor de Mies Van der Rohe-prijs voor architectuur en die naar onze bescheiden mening terecht won - sorry Stad Gent, ja, we supporterden stiekem voor de IJslanders) en wandelden daarna door naar de oude haven voor een laatste 'fried cod lunch'. Kort na de middag zetten we koers naar iets dat geen van ons vier al eerder had bezocht: het Perlan en zijn Saga Museum.
Het Perlan of 'de parel' valt van ver op door zijn in de zon blinkende glazen koepel van 25,7m hoog. Het imposante gebouw is eigenlijk de watertoren van de stad Reykjavik, bedoeld voor de stadsverwarming. Vijf van de zes tanks zijn nog steeds in gebruik en bevatten samen 21 miljoen liter water. De zesde tank is omgebouwd tot Saga Museum. Boven de tanks is een observatiedek geconstrueerd, van waarop je een 360° panorama op de stad en de omgeving hebt. Bovenaan in de koepel is een ronddraaiend restaurant gevestigd. Een volledig rondje gebeurt in twee uur en de toegang neemt een grote hap uit je budget in beslag. Wij kozen voor het gratis toegankelijke panoramadek, observeerden een tijdje de trainingssessies van beginnende piloten op de Domestic Airport en aten er na onze verplichte photo shoot alweer...een ijsje!
Catharina had gisteren nog een winkel gemist, maar die opende pas om 11 uur. Lies wou nog langs een IJslandse ontwerpster, maar vond er haar gading niet, Annie was zo goed als uitgeshopt en Sven zou de volgende dag tijd zat hebben om zijn eenzaamheid vol te shoppen. We brachten dan nog maar een blitzbezoek aan het Harpa (dat dit jaar onze Gentse stadshal beconcurreerde voor de Mies Van der Rohe-prijs voor architectuur en die naar onze bescheiden mening terecht won - sorry Stad Gent, ja, we supporterden stiekem voor de IJslanders) en wandelden daarna door naar de oude haven voor een laatste 'fried cod lunch'. Kort na de middag zetten we koers naar iets dat geen van ons vier al eerder had bezocht: het Perlan en zijn Saga Museum.
Het Perlan of 'de parel' valt van ver op door zijn in de zon blinkende glazen koepel van 25,7m hoog. Het imposante gebouw is eigenlijk de watertoren van de stad Reykjavik, bedoeld voor de stadsverwarming. Vijf van de zes tanks zijn nog steeds in gebruik en bevatten samen 21 miljoen liter water. De zesde tank is omgebouwd tot Saga Museum. Boven de tanks is een observatiedek geconstrueerd, van waarop je een 360° panorama op de stad en de omgeving hebt. Bovenaan in de koepel is een ronddraaiend restaurant gevestigd. Een volledig rondje gebeurt in twee uur en de toegang neemt een grote hap uit je budget in beslag. Wij kozen voor het gratis toegankelijke panoramadek, observeerden een tijdje de trainingssessies van beginnende piloten op de Domestic Airport en aten er na onze verplichte photo shoot alweer...een ijsje!
Van
de nodige energie en calorieën voorzien, stortten we ons daarna in de IJslandse
geschiedenis. Het Saga Museum deed denken aan de Canterbury Tales. In 17 verhalen wandelden we langs zo levensechte
poppen en taferelen. Op sommige plekken begonnen we serieus te vrezen dat
de Vikingen van hun rots zouden springen of op je schouder zouden tikken.
Catharina en Annie hadden bij het slotfilmpje zelfs nooit doorgehad dat ze naast
een pop hadden gezeten, tot we hen later in de auto vertelden dat de blonde
meneer toch wel heel aandachtig naar het scherm had gekeken... Haar slogan
'history brought to life' heeft het museum krachtig omgezet. Zo hebben we het
graag, al waren we een beetje lichtjes overdonderd door feiten en
weetjes.
We verlieten IJsland niet zonder nog eens de geur van kokende
modder, dampende aarde en zwavel te gaan opsnuiven in het geothermisch gebied
Seltún-Krýsuvík. Voor Catharina was dat het nieuw terrein, de anderen hadden dit
vorig jaar met meme en grootva bezocht. Daarna reden we door naar Keflavik,
vanwaar de volgende ochtend onvermijdelijk onze Icelandair vlucht naar huis
vertrok. We gingen in het kleine stadje dat wellicht grotendeels draait op aan-
en afvliegende toeristen geheel ontoepasselijk Thais gaan eten en konden maar
beter tijdig in ons bed kruipen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten