Føroyar
ÍSLAND 2013
29-05-2013 >
07-07-2013
|
||||
Dag 3: vrijdag
31 mei 2013
|
||||
Traject:
|
Silkeborg
> Hobro
|
|||
Via:
|
Aarhus, Ebeltoft, Grenaa, Randers
|
|||
Kilometer auto:
|
242 km
|
|||
Kilometer totaal:
|
1.217 km
|
|||
Km-teller auto:
|
149.996
|
|||
Weer:
|
Zonnig
weer, 25 graden
|
|||
DAG 3: IN DE NEUS VAN DENEMARKEN: HET DJURSLAND
De zon was vanmorgen
rond 6.30 uur alweer trouw op de afspraak en scheen pal in mijn bed. We stonden
vroeg op en na een verkwikkende douche
zaten we om 8 uur reeds in de prachtige tuin aan de oeverrand te
genieten van een overheerlijk ontbijtbuffet met vers gebakken broodjes en
allerlei lekkers. Mijn verkoudheid begon
te vervliegen en ik kon eindelijk wat meer genieten van het zomerse weer
zonder regelmatig een snotterige zakdoek te moeten bovenhalen.
Na een uurtje genieten
van de zon maakten we ons klaar en reden Silkeborg uit in de richting van het
westen. De zon had plaats gemaakt voor grijze wolken waaruit voorlopig gelukkig
geen regen viel. We reden naar Aarhus, de tweede grootste stad van Denemarken
na Kopenhagen. In het centrum maakten we kennis met de mooie binnenstad en
gingen we op zoek naar een paar nieuwe stapschoenen voor Kurt. Na ettelijke
schoenwinkels te hebben aangedaan (een hele opgave voor Kurt) troffen we
uiteindelijk een uitverkoren paar Scarpa’s aan die de job zouden moeten doen.
Een hele verademing voor de vermoeide voeten van mijn vriend, die toch nog een
10-tal dagen met mij zal moeten optrekken, daarin begrepen heel wat
wandelingen.
Tegen de middag
verlieten we Aarhus in de richting van het Djursland, een schiereiland dat ten
westen van de stad het Kattegat (de zee-engte tussen de Oostzee en de Noordzee)
insteekt. De heuvelachtige streek wordt gezien als één van de mooiste van
Denemarken en naast de golvende korenvelden van het binnenland vind je er
prachtige kuststadjes.
Ondertussen hadden de wolken weer plaats gemaakt voor
een staalblauwe lucht met een uitbundig zonnetje. Wij trokken naar het
bekoorlijke Ebeltoft, met zijn vakwerkhuizen en kleine kasseistraatjes. In de
haven ligt in een droogdok het fregat de ‘Jylland’ (Deens voor ‘Jutland’), een oud zeilschip dat in 1860 te water werd
gelaten en dienst deed als oorlogsschip. De immense afmetingen van het schip
spreken tot de verbeelding. De goed bewaard gebleven vertrekken en het prachtig
onderhouden dek vulden snel enkele uurtjes en hierna begon de honger te knagen.
We maakten nog een wandeling in de mooie dorpskom van Ebeltoft en na wat
inkopen te hebben gedaan in de plaatselijke Aldi trokken we het binnenland in
op zoek naar een schaduwrijk plekje om onze picknicktafel eens boven te halen.
We vonden een niet al te schilderachtig plekje naast een grote houtstapel maar
we zaten ten minste uit de zon. Tja, het was moeilijk om je voor te stellen dat
op het op dit moment in ons landje slechts 12 graden was.
Na een uurtje siesta
laadden we onze tafel en zeteltjes terug de auto in en reden naar Grenaa, een
kuststadje aan de westkant van het schiereiland. Hierna zochten we terug de
autosnelweg E45 op die ons nog een eindje naar het noorden meenam. We stopten
in Hobro, een klein ingeslapen stadje aan het begin van de Mariagerfjord, en
gingen op zoek naar de plaatselijke jeugdherberg (alweer). Na wat zoekwerk
vonden we hem uiteindelijk verscholen achter het plaatselijke sportcomplex. Het
vinden van de juiste persoon die ons moest inschrijven had ook nog wat voeten
in de aarde, maar op het laatst konden we alweer genieten van een (weliswaar
bloedhete) mooie tweepersoonskamer die de Deense jeugdherbergen zo typeert.
Een wandeling in het
stadscentrum bracht ons bij de plaatselijke pizzaboer waar we ons tegoed deden
aan een groot exemplaar. De warmte zinderde nog steeds na toen we moe maar
voldaan ons naar onze kamer sleepten.
Een warme groet van
Geen opmerkingen:
Een reactie posten