woensdag 12 juni 2013

DAG 4: MET DE NORRÖNA OP WEG


Føroyar
ÍSLAND 2013
29-05-2013 >
07-07-2013


Dag 4: zaterdag 1 juni 2013

Traject:
Hobro > volle zee
Via:
Aalborg, Lökken, Hjörring, Hirtshals
Kilometer auto:
157 km
Kilometer totaal:
1.374 km
Km-teller auto:
150.153
Weer:
Zonnig weer, ’s morgens aan de kust wat zeemist, 25 graden

DAG 4: MET DE NORRÖNA OP WEG 


De zon had deze morgen wat forfait gegeven. Meer nog, toen we naar buiten kwamen om onze bagage in de auto te stoppen bleek dat een mals regenbuitje alles eens goed had nat gemaakt. In de verte wenkten evenwel mooie opklaringen zodat we niet al te bezorgd waren over het verdere weerverloop.

We trokken na het ontbijt verder noordwaarts via de autosnelweg E45 naar Aalborg in de richting van Hirtshals, de havenstad in het noorden van Denemarken waar we in de namiddag op de veerboot Norröna zouden inschepen voor onze overtocht naar de Faeroereilanden.

Vooraleer het zover was, verlieten we de autosnelweg in Aalborg om de westelijke kust via de gewone weg verder te verkennen. De lucht was ondertussen verder opgeklaard maar in de verte verraadde een opkomende zeemist de aanwezigheid van de zee. De temperatuur van het zeewater was duidelijk nog niet mee geëvolueerd met de warme temperaturen op het land, waardoor die zeemist ontstaat. We zochten ons een weg door de kille erwtensoep naar de verschillende kuststadjes, het ene al iets aanlokkelijker dan het andere. Uiteindelijk kwamen we aan in Hjörring, een iets groter stadje dat wat verder in het binnenland is gelegen. De zon kwam er dadelijk door en voor we het wisten waren we opnieuw in de zomer terecht gekomen. We genoten nog van de laatste Deense gezelligheid die deze stadjes uitstralen en rond de middag trokken we verder naar Hirtshals.

Daar aangekomen zagen we de Norröna al klaar liggen om haar vracht in te laden. Vooraleer wij konden aanschuiven moesten we nog eerst de dakkoffer in de auto zelf laden. Dit scheelt heel wat in prijs, tot 200 euro per overtocht. Het manoevre neemt slechts 10 minuten in beslag, dus is het de moeite waard om dit te doen.

Met de dakkoffer IN de auto en Kurt op de achterbank reden we naar de incheckterminal om op een zinderende betonvlakte aan te schuiven om op de boot te rijden. Kurt mocht reeds beschikken met zijn koffer en kon de boot reeds op om onze kajuit in te nemen. Autochauffeurs dienen immers alleen het schip op te rijden. Ik moest nog een halfuurtje langer in de hitte vertoeven maar uiteindelijk reed ik rond 15 uur de immense garagedekken van het schip in. Kurt had me vlug gevonden in de ingewanden van het schip en met wat sleurwerk waren we uiteindelijk goed en wel in onze binnenkajuit.

Om 16 uur stipt werden de trossen los gegooid en gleden we statig de haven van Hirtshals uit, op weg naar de open zee. Er was bijna geen deining, tot grote opluchting van Kurt, die toch voor alle zekerheid toch al één van zijn speciale pilletjes tegen zeeziekte tot zich nam.
We brachten de late namiddag door op het zonovergoten dek, waar iedereen een plaatsje onder de zon probeerde te bemachtigen. Het leek wel een cruise op de Middellandse Zee in plaats van een boottocht naar het hoge noorden.

Toen we ons avondbuffet verorberden schoof aan de noordelijke horizon de Noorse kust voorbij, in het licht van een prachtige avondzon. Na ons eten wandelden we nog eens op en neer op het dek en passeerden we Kaap Lindesnes, het meest zuidelijke punt van Noorwegen. Er was een sterke wind opgestoken maar voorlipg had die nog geen invloed op de oceaandeining.

We hoopten op een rustige nacht en na een filmpje op de computer te hebben meegepikt kropen we in ons bed, hopend op een rustige nacht.

Slaapwel en groetjes van de zeebonken Kurt en Sven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten